CZ/SK hudební scéna pohledem Jakuba Johanidese (Start Today Promotion)

11.05.2013 23:22

Tak, a je tu slíbený pohled na domácí scénu od Jakuba Johanidese áka Jelena, kterého někteří znají již z psaní pro jeho - už nějaký pátek nefunkční - webzine asshole.cz, většina ale spíše coby promotéra hardcore/punkových akcí (zejména v pražských klubech Café Na půl cesty a 007 Strahov) se Start Today promotion. Jeho názory byly vždy tak trochu kontroverzní, i proto jsem si vybral na zhodnocení tuzemských vod právě jeho... Pojďme na to.

 

Když mi Jonáš z Itneverends.cz napsal, zda bych měl zájem přispět do jejich rubriky s názorem na cz/sk hudební scénu, nemusel jsem váhat ani minutu, jestli odpovím. Už nějakej pátek jsem do světa jedniček a nul nevypustil lodičku plnou názorovejch splašků, proto si rád zase potrénuju svou schopnost nasrat co nejvíc lidí jednim článkem najednou a zároveň zjistim, jestli si nějakej zoufalec myslí ty stejný nesmysly jako já. No, a druhym důvodem ke kladné odpovědi je pak mé přesvědčení, že tenhle web je veskrze špatnej plátek s povětšinou špatnými a názorově mdlými čtenáři. A to je přeci pěkná konfrontace, ne?

 

To neni moje scéna

Přiznám se, že to slovo nemám rád. Vlastně by mě zajímalo, kde se tohle pojmenování vzalo a co má přesně definovat. Slovník se nejčastěji zmiňuje o události či jevu, nejvíce pak ve spojitosti s divadelní hrou či filmem. Což docela zapadá do mý představy o všech scénách - takový nějaký divadýlko. Punková scéna, indie scéna, hardcore scéna, emo scéna, hip-hopová scéna. Definice, škatulky, rozdělení. Tyhle pojmenování jsou pro akademiky, a s těmi já se nepřátelím.

Pro mě to vždycky všechno bylo hudba. A ta je buď dobrá, nebo napiču. Nic mezi tim bych nehledal a složitě nedefinoval, přijde mi to strašně krátkozraký. Před pár tejdnama sem byl na koncertě Dana Bárty a musím říct, že mi to totálně utrhlo koule. A jak byste zařadili jeho hudební styl? Je to výbornej nadžánrovej muzikant, kterej si se škatulkováním vytře prdel a u toho druhou rukou ještě zvládne hrát neskutečný věci na kytaru. Trochu sem nabyl dojmu, že potřebu klonit se k určitý scéně maj hlavně kapely, který hrajou neskutečnej šit. Tak nějak tušej, že nemaj co nabídnout, tak se holt názorově vyhraněj a zařaděj někam, kde je budou lidi brát, i když na koncertě často nepoznaj, jestli se jako ještě zvučí, hraje, nebo zpěvákovi zaskočil falafel do mandlí a snaží se to vychrchlat ven. Je samozřejmě super, když se členové kapely chtěj podělit o svoje zdlouhavý názory na Palestinu, humanitární pomoc Namibii či třeba kvalitu života v Nepálu, pokud to ale prokládaj instrumentální interpretací hromadný soulože postarších koček, je tak nějak nasnadě zvážit, zda by se neměli dát spíše na řečnickou dráhu, nikoliv hudebnickou.

Jasně, pro mě vždycky hudba byla z poloviny i nástrojem pro šíření myšlenek, a to měrou stejně významnou, jako ta část hudební. Ale neni možný názorama opodstatňovat existenci kapely, která je jinak zcela zbytečná. No, ruku na srdce, kdybyste si z těch popisů odstranili úsměvný nálepky jako 'vegan emocore', 'sxe 90's hardcore' či 'politický punk', přišel by na vás vůbec někdo? Neodpovídejte, stačí trapný ticho.

'Hardcore je víc než hudba' si asi dost lidí vyložilo tak, že k tomu vlastně umění hudby vůbec neni třeba.

'Koukejte vstávat, magoři, pro vaše modrý voči svět se nevotočí, v hlavě máte divný věci, nikdo vám neuvěří, nikdo vám neuvěří' zpívali ve svý skladbě 'To neni moje scéna' dnes již nesmrtelný Sporto a já bych to podepsal.

 

Mladý alternativci (čti hipízáci)

Kdybych měl jmenovat jednu věc, která mě neskutečně vysírá, tak to jsou hipíci. Takovej ten alternativní proud s odznáčkama s listem ganji, často podepisující nějaký petice za zrušení KSČM nebo volbu toho správnýho punkovýho prezidenta (tyvole, von fakt někdo spojil prezidenta s punkem, pořád tomu nechci věřit), lidi, který se tvářej jako děsnej protiproud všemu špatnýmu. Kapely, co se kolem toho točí, to je jedna velká tragedie. A ty názvy tyvole? Kšandy Industry, Band-A-Ska, Ve3SKA, Vysmátej Kouř? Chápu, taky mi hulení občas trochu zhoršuje úsudek, ale tohle je fakt zlý.

Jasně, každýmu, co jeho jest, bavte se třeba oblizováním konečníků, já nikoho nesoudim. Co mi ale hlava nebere, je fakt, že na tyhle free akcičky chodí většina národa. Debilní festivaly s duhovejma plakátama, kapely s muzikantama v kšandách, kloboucích a kostkovanejch tričkách a písně točící se kolem  ganji, Tibetu a zlejch politicích. Jestli tohle zajímá většinu těch, který maj snahu klonit se k alternativnímu proudu a odlišovat se nějak od většinový společnosti, tak jsem vážně zklamanej.

'Kill the hippies!', hulákaj Deadbeats na stejnojmenym sedmipalci z roku 78 a mně nezbejvá, než opět připojit svůj autogram.

 

Hudba u nás stojí za hovno?

No teď jsem vysral na papír to akutní, co šlo ven samo a bez nějakýho tlačení. Chce to zakončit nějakym ucelenym názorem na ten náš hudební rybníček, ať to nevypadá, že jsem využil prostor pouze k nadávání na hipíky a emocore kapely.

Takže za prvý - jsem toho názoru, že produkujeme dostatečnej počet kvalitních kapel a umělců. Dostatečnej počet znamená málo, spočítal bys to asi na dvou rukách středně šikovnýho truhláře. Nicméně jsme malej národ a kvalita je vzázná, tak přece nebudeme čekat, že se na nás bude něco zajímavýho valit ze všech stran.

Bonus, Just For Being, Esazlesa, FDK, Nod Nod, Wild Tides, Underground Theatre, Lahar, Flowers For Whores, zmíněnej Dan Bárta, slovenskej Peťo Tázok & Karaoke TundraSkywalker produkujou muziku na úrovni minimálně evropský, David Koler a Lucie tu udělali pěknej kus práce, Tata Bojs... hele koukám, že sem truhláři ještě pár prstů přidělal, to je dobrý, ne? Prostě mám pocit, že na to, jak jsme malá zapšklá zemička, se tu dost věcí dá poslouchat a maj svuj ksicht. A i když mýmu srdci bude vždy nejbližší tvrdá rychlá muzika, cenim hodně kapel napříč žánry a jsem rád za to, že je tu máme.

 

Uprděnost

Další věcí co mě mrdá mezi lidma, kde se pohybuju, je morální zaprděnost a kastování do různejch spolků. Někdo nejde na koncert, protože to pořádá debil, druhýmu basák opíchal bejvalou, takže už kapelu nikdy nepodpří a třetí nejde na koncert, protože tam bude ten, co mu na Facebook napsal nehezkej komentář pod fotku s mámou. Kurva, bavíme se pořád ještě o hudbě, ne? Zajímaj tě kapely, nebo to všechno frčíš kvuli uplně jinejm pohnutkám? Tohle já prostě nepochopim, ale mám pocit, že hudba pro většinu fans neni zdaleka na prvním místě v seznamu důvodů, proč dotlačit svou línou prdel pod podium. Asi je to hlavně průser naší matičky měst, ale přál bych si, aby tohle všechno spláchla velká vlna koncentrovaný moči a byl zase klid.

 

No a na závěr?

Serte na neustálý kecy a názory, stahujte a šiřte muziku, ty kapely, který za to stojej, pak přijďte podpořit na koncert, kupujte desky a trika a dělejte bordel před podiem, tak uděláte totiž uplně nejlíp. Hlavně nebuďte omezený, choďte na jazz, metal, pop, punk, hiphop, rockový věci a hledejte v tý kupě hoven to, co za něco stojí. Věřte mi, má to smysl. 

 

 

Vy, kteří jste článek přečetli až do konce, využijte, prosím, tlačítko share níže na stránce a pomozte jej šířit dále "do světa". Děkujeme.

 

Do rubriky "CZ/SK hudební scéna pohledem" již přispěli (řazeno chronologicky):

 

Jonash