Touché Amoré - Is Survived By (2013)

30.11.2013 11:16

Datum vydání: 24. 9. 2013
Label: Deathwish Inc.
Délka: 29:36 / 12 skladeb
Odkaz: https://toucheamoreband.tumblr.com
Země původu: USA
Žánr: Post-hardcore / Screamo
+ texty, zvuk, smysluplnost, atmosféra, instrumentální dokonalost
- ?
Hodnocení: 100 %
Doporučené skladby: Just Exist, Social Caterpillar, Non-fiction 

 

Touché Amoré se po dvou letech hlásí o slovo se svým třetím plnohodnotným albem. Délkou výrazně přesahující cokoliv z dosavadní tvorby. Už to dalo samo o sobě tušit, že nás čeká něco speciálního. A nepřeháním, když řeknu, že Is Survived By je jeden z mistrovských kousků tohoto roku a kvintet z Los Angels se stává nekorunovanými králi moderního post-hardcoru. Poprvé jsem se letos rozplýval u kousku ze stáje Deathwish Inc. (spoluzakladatelem je Jacob Bannon z Converge) při návratu legendy žánru Modern Life Is War. Nyní budu vychvalovat podruhé, neboť Touché Amoré pod vedením Brada Wooda (produkoval alba např. Sunny Day Real Estate nebo Smashing Pumpkins) vytvořili bezesporu nejlepší nahrávku své dosavadní kariéry.

Frontman Jeremy Bolm vždycky patřil k textařům s velkou zásobou témat a slov. A já měl vždycky rád kapely, které řeknou, co chtějí a jdou dál. Žádné zbytečné prodlužování a opakování refrénů. Na nejnovější desce se Bolm zabývá převážně sám sebou. Otvírák Just Exist se pomalu rozjíždí, nabírá tempo, když se ozve hlas plný emocí. Pokládá si otázku: „Jak by byl rád zapamatován?“ Odpovídá si sám ironicky: „I simple smiled and say I’d rather stay forever.“ Přiznává sám sobě, jak velké klišé pronesl, a dochází k závěru „You’ll never know much of the truth/So I’ll just exist/It’s all I can do.” Jeho absolutní otevřenost, zranitelnost a upřímnost dělá album hlubokým, dává mu duši. V DNA se svěřuje s nedostatky svého otce, které se zrcadlově odrážejí v jeho vlastních vztazích. Zároveň si ale uvědomuje, že dělal to nejlepší, co mohl. Post-hardcorová temnota, kterou známe z předchozích alb, dostává na Is Survived By nový kabát. Touché jsou nyní melodičtější, možná poslouchatelnější pro širší spektrum. Každopádně to nic neubírá na kvalitě hudby, ba naopak. Kapela vyzrála a dostává ze sebe jeden geniální, zapamatovatelný riff za druhým. Tvoří tak úrodnou půdu pro Bolmova slova, jež berou nezřídka podobu příběhů či rozhovorů (Harbor, To Write Content). Kombinace punku, hardcore, indie a spousty dalších stylů dělá z desky něco opravdu speciálního. Skvělým tahem je použití písně Praise/Love jako intro k Anyone/Anything. Bolm se opět zaměřuje na sebe a své pocity, tentokrát ne ve smyslu odkazu, ale osobních vztahů a lásky. Ani toto téma nezůstává nevyužito. I don’t owe anyone, I don’t owe anything, so stop expecting everything from me./You don’t owe me a thing, I’m just trying to be, so just stop answering for me.

Jakkoliv je album do svých dvou třetin skvělé, v té poslední nabírá na čisté genialitě. Social Caterpillar, kde se Bolm za tónů svého orchestru svěřuje „Don’t worry, I still get dizzy in the usual situations“, působí jakoby uklidňujícím dojmem. Non-fiction je pravděpodobně mým osobním vrcholem Touché Amoré. Zprvu post-rocková píseň pomalu graduje, když se frontman přidá se svým mluveným slovem. Vše je pomíjivé, lidé přicházejí a odcházejí, ale jejich odkaz v nás zůstává. „With time we’ll all be gone, but how you lived can live on“. Non-fiction je zároveň úvodníkem pro předposlední Steps. Rychlý punk-rock zavánějící převážně starší tvorbou Title Fight. Na závěrečné, titulní skladbě Bolm sumarizuje a apeluje na posluchače: „So write a song that everyone can sing alone to/So when you’re gone, you can live on/They won’t forget you.” Každé slovo myslí naprosto vážně. Is Survived By není o zlosti nebo nespokojenosti, i když je velmi silně emocionálně podkreslené. Působí jako pomyslné velké medvědí obejmutí. Jako balzám na rozvrácenou duši.

Jestli si Jeremy na začátku pokládal otázku, jak by byl rád zapamatován, odpověď na ni je jednoduchá. Jako autor textů jednoho z nejlepších alb nejen letošního roku.

 


Hawkeye