Rozhovor s kapelou The Paranoid

24.03.2012 20:33

Před pár týdny jsme na brněnské Melodce měli možnost vyzpovídat zpěváka Igora Belaje ze slovenské kapely The Paranoid. Není tomu tak dávno, co klukům vyšlo nové album Dva Svety, a proto jsme si povídali hlavně o něm.

 

Nedávno vám vyšlo nové album. Na co se vlastně můžeme těšit a v čem se liší od toho prvního?

No, tak nahrávali jsme ho ve studiu Faust, tam kde vznikl Únos, singl právě z nového alba. Všichni si myslíme, že je to z naší strany hlavně technický posun. Jsme na něj opravdu hrdí, i co se týká skladeb, doufám, že nás to posune trochu dál. Myslím, že se lidem bude líbit, protože nám se líbí dost. Snažíme se na něj dívat objektivně, najde se tam spoustu různých věcí - screamo, jemnější věci, střed, prostě tak, jak to my děláme. Nemyslím si, že co se týká stylu, tak se to nějak extra změnilo, a to je pro mě hlavní.


Co texty, o čem jsou tentokrát?

Texty jsou dost o společnosti, v podstatě já versus společnost. Ne všechny samozřejmě, ale je jich víc. Proto se taky album jmenuje Dva Svety - prostě jsou dva světy lidí. Jeden má všechno jednoduchým způsobem, třeba si něco zaplatí nebo nějak získá, ale potom je druhý svět, to jsme my. Odpracujeme si všechno od začátku a bojujeme za to, co chceme. Nás to takhle baví a myslím, že je důležité, protože si vážíme všeho, co dostaneme. Každopádně, ostatní věci mají různý témata... ale rozhodoně je tam vidět i textový posun.

 

Co turné, chystáte něco speciálního?

No, tak od března začínáme na Slovensku, navštívíme spoustu měst, potom se k tomu ještě připojí KVASfest Absolution Tour, kde hrajeme se slovenskými kapelami. A také navštívíme hodně velkých měst. Od května pak začíná česká část tour, která má taky spousty zastávek. Chystáme hodně speciálních věcí a překvapení, ale to si zatím nechám pro sebe :-)

 

Kam byste to chtěli ještě dostat dál?

Určitě jsme takhle spokojení, protože to pořád jde dál a s každou skladbou se posouváme. Chtěli bychom to dotáhnout daleko, ale teď momentálně máme za cíl mít vyprodané koncerty a spokojené fanoušky.

 

Jaký máš názor na pirátství? Vadí ti například, když si vaši fanoušci nové CD stáhnou na internetu?

Mně pirátství nevadí, protože mnohokrát se stane, že se člověk dostane k nějaké kapele skrz youtube a stáhnutí alba, jinak by se k ní třeba ani nedostal, protože kupování cdček už jednoduše nefunguje. Takže nám stahování nevadí, ale jsme velmi rádi, když nás lidé podpoří tím, že si koupí to album, protože jsme do toho vložili hodně peněz, energie a všeho. Potěší nás, když někdo koupí to, co jsme si odmakali.

 

Co cítíš, když jdeš na podium a slyšíš, jak fanoušci křičí vaše jména...?

Je tam taková ta zdravá nervozita, ani bych neřekl tréma, ale cítím se prostě ve svojí kůži - ve svém živlu - a nemůžu se dočkat koncertu. Když je tam hodně lidí s dobrou náladou, tak mě to taky tak nabíjí. Je to přesně to, co chci dělat.

 

Nepřemýšlíte nad natočením DVDčka, když jste tak blízko fanouškům?

Teď když jsme byli ve studiu, tak jsme vytvořili dokument o nahrávání, který půjde ven krátce po vydání alba, tam je zaznamenané celé nahrávání, mluvíme o písničkách, já povídám o textech, co jsem tím myslel a tak. Taky mluvíme o muzice, jak jsme to dělali atd. Takže myslím, že to by fanoušky mohlo zajímat.

 

Co image, je pro teba důležitá, nebo se o tyhle věci nezajímáš?

Podle mě je image velká součást kapely, protože ačkoliv je 90 % muzika, musí to být kvalitní hudba, jde o songy, to je hlavní věc celé kapely. Ale určitě je to důležitý, protože kdybych došel na stage v teplákách a potrhané košili, kterou bych nosil tři dny, tak nevím, jak by to vypadalo. Myslím, že na tom záleží, a určitě na to dbáme.

 

Co pro tebe vůbec The Paranoid znamenají?

Všechno, úplně všechno. Já jsem to vlastně založil a od začátku tomu věřil, že to musíme někam dotáhnout. Teď se nám začíná dařit, protože opravdu po těch schodech postupujeme dost rychle, tak jsem hrozně šťastný. Je to vážně velké štěstí, když nás mají lidé rádi a chodí na naše koncerty.

 

Pořád si držíte k fanouškům otevřenou tvář, musí to být docela těžký, zvládáte to zatím?

Možná nás to jednou přestane bavit, ale momentálně je to takové, že nás to baví, baví nás ti lidé, mluvení s nimi a rozebírat s nimi věci. Jsme k nim určitě otevřenější a já chci, aby ti, kteří nás poslouchají a chodí na naše koncerty, se s námi přátelili. Nejsme nic víc než oni, jsme jen kluci, který baví hudba.
 

Na kterou písničku se na podiu nejvíc těšíš?

Je jich víc, například mám rád Záblesky Ran, protože je to pro mě trochu jiná skladba, dlouhá a dramatická, má vývoj textový i hudební, těším se vždycky i na Smäd, ten mám osobně velmi rád. Mám rád ale i Únos, anebo Je v Nas Viac, což je písnička, která mi jde přímo z duše. Když jsem ji psal, tak jsem měl přesně ten pocit, že takto to napsat chci. Na tu se vždycky těším.

 

Chceš ještě na závěr něco vzkázat?

Poslechněte si naše nové album! Doufám, že se vám bude líbit.

 

Čtěte také náš první rozhovor The Paranoid (zde) nebo recenzi na jejich aktuální desku (zde).

Darxie