Rozhovor s kapelou Retarded Fish

08.12.2012 15:00

V nasledujúcom rozhovore vám priblížime Retarded Fish, štvorčlennú HC/punkrockovú kapelu z Košíc. Táto partia sa na scéne pohybuje od roku 2005, má za sebou množstvo odohraných koncertov a festivalov po celom Slovensku aj Európe a doteraz vydané dva albumy. Recenziu na ten minuloročný (You Have One Unheared Message) nájdete u nás  tu. Na naše otázky odpovedali spevák a gitarista Martin (M), spevák a basák Peter (P) a bubeník Dan (D).

 

Aké boli vaše muzikantské začiatky?

M: Haha vtipná otázka. Ako škôlkár som spieval v spevokole. :D Dokonca som vystupoval na STV 1 v programe „Zrkadielko“. Potom som na základke chodil na ZUŠku 8 rokov na klavír. Ale priznám sa, veľa teda zahrať už neviem

D: Na tie si veľmi dobre pamätám. Bolo to s Peťom (RF) a ešte jedným kamošom Vladom. Bolo to cca 8 rokov dozadu. Chodili sme hrávať, alebo to skôr skúšať ku Vladovi do pivnice. Oni poznali tak 3 základné akordy a ja asi 3 rytmy, ktoré som ledva vedel zahrať. Ale pamätám si dodnes ten natešený pocit, keď som sedel v autobuse a tešil sa na ten hluk, čo sme robili, a tiež, keď sme prišli na to, že ak sa zapojí akustická gitara so snímačom do kazetového prehrávača, tak to urobí riadne špinavý dojem elektrickej gitary.

 

Ktorí intrerpeti vás najviac ovplyvnili pri vašej tvorbe?

M: To je ťažké. Ako dieťa som fičal na Queen, neskôr na Limp BizkitThe Offspring. Z domácich na Kafe, Slížoch Chiki liki tu-a. Ale začať hrať na gitare a skúšať niečo tvoriť ma primäl jednoznačne Box Car Racer. Z toho som presedlal na Blink. Do dnešného dňa si všetko toto rád pustím.

P: Neodpovedal by som konkrétne, že ktorí interpreti, skôr hudobný smer. Určite punk-rock, hardcore, rock. Prosto všetko, čo sa nám/mne páči resp. páčilo. To sformovalo nás, to čo sme hrali, aj to, čo hráme momentálne.

D: V úplných začiatkoch to pre mňa boli a jednoznačne stále sú Iron Maiden (to mi nikto nechce veriť, ale je to proste tak) a Blink-182. Nebyť týchto dvoch kapiel, dnes nehrám na bicie a nezaujímam sa o hudbu. Za posledné roky to sú ale najviac Counterparts (to je pre mňa najviac srdcová záležitosť aká len môže byť), Senses Fail, The Ghost Inside, Shai Hulud, Defeater, Hundredth, Take it back, Mxpx, Face to Face, Stick To Your Guns, Yellowcard a hrozne veľa ďalších.

 

Kto u vás píše texty?

M: Ja a Peťo, odjakživa.

 

Svoj druhý album ste vydali pred niečo vyše rokom, kedy sa chystáte na nejakú novú tvorbu?

M: Práve makáme na novom materiáli. V podstate máme hotové 4 veci a piata je na ceste. Nesilime to, nemáme sa kam ponáhľať. Pravda ale je, že pri ďalšom počine by sme radi skúsili niečo nové, snáď to výjde.

P: Jop, snáď náš budúci počin buďe ľudom viac "bližší" v zmysle stotožnenia sa s ním.

 

Tento rok sa vaše 'tradičné' jesenné euro turné nekonalo, chystáte nejakú jarnú/letnú náhradu?

M: No možno na jar nejaké Slovensko a veci tu blízko. Ale verím, že september 2013 sa bude pre RF niesť v znamení Európy po tretí raz.

 

Váš bubeník nedávno založil svoj bočný projekt, ako to pokračuje?

M: Projekt má aj Peťo, a veľmi veľmi dobrý. Snáď k nemu niečo povie. :D

P: No áno, v podstate každý člen RF rieši niečo pomimo. Ja osobne mám rozbehnutú kapelu s dvoma chalanmi - Pali (ex-gitarista z Firestars) a Majo (ex-bubeník z Feed the Vulture). Máme cca 8 skladieb, do ktorých sa riešia texty, má to perspektívu určite. Hudobne je to niečo ako mix rock'n'rollu, hardcore a podobne, ale opäť - hlúposť je to škatuľkovať. Uvidíte, keď prídete na koncert, či si kúpite CD.

D: Makáme, tvoríme a stále hľadáme vokalistu a názov. Máme hotových 7 skladieb, no nápadov je stále hrozne veľa. Snažíme sa to stále posúvať ďalej a vytlačiť z nápadov čo najviac. Myslím že sa je na čo ťešiť. :) Zaujímavé je to, že som v tejto kapele nakoniec s človekom, s ktorým som s hudbou aj začínal - s Vladom.

 

Aké sú vaše plány v blízkej budúcnosti?

M: Čo sa RFka týka, tak jednoznačne hromadiť materiál pre budúcnosť a pripraviť pôdu k jeho zhmotneniu. Ináč hlavne dokončiť školu konečne.

P: Áno, ako kolega napísal - tvoriť, skúšať, nahrávať tak, ako sme to ešte neskúšali, a hrať sa s tým.

D: Neumrieť na nespavosť a lenivosť.

 

Ktorá z menej známych kapiel ťa v poslednej dobe najviac zaujala a odporučil by si nám vypočuť si ju?

M: Pred mesiacom aj niečo som nonstop počúval francúzsku kapelu Sport. Vynikajúce podľa mňa.

P: Za seba môžem povedať kapelku Spraynard. Paráda.

D: Mne osobne sa páči, ako na sebe makajú chlapci z českej kapely Skywalker, tým osobne fandím. Samozrejme odporúčam aj našich kolegov Datum Vyroby.

 

Kto je vaším favoritom na album roku 2012? Z domácej aj svetovej scény.

M: Ťažká otázka. Z menej známych, ako si sa pýtal, jednoznačne práve Sport a ich Colors. Z tých známejších asi Hot Water Music a ich Exister. Fakt pecka. Uz nič iné ma nejak nezaujalo. Z domácej? Fuuu. Snažím sa premýšľať, čo vôbec vyšlo, čo by stálo za zmienku. Najradšej by som teda nepovedal nič, ale keď niečo, tak asi Datum Vyroby vydali na jar album, no, a ten som pár krát pretočil. Myslím, že sa im podaril, aj keď som zaujatý, lebo sú to kamoši.

P: Spraynard - EP Exton Square; Converge - All We Love We Leave Behind a teším sa na EP, už od labelu nezávislého Blinku.

 

Ďakujem vám za rozhovor. Máte nejaký odkaz pre našich čitateľov?

M: Odkaz? Aby sa neukracovali o dobrú hudbu tým, že budú lipnúť na fashion sračkách. Aby skúsili a skúšali aj neznáme mená, ktoré napríklad aj INE ponúka raz za čas. Znie to ako najväčšie klišé, ale mne je to jedno, lebo si to myslím. A chcel by som poďakovať každému, kto kedy klikol na YouTube, na Bandzone abo hocikde na našu pesničku a vydržal ju do konca. Pre mňa to veľa znamená, či už sa mu to páčilo, či nie. Dík.

P: Za seba by som odkázal, aby ostali sami sebou a nenechali sa strhnúť trendami dnešnej doby. Aby podporovali hudbu, ktorá sa im páči, a nech sa sústredia aj na nejaký morálny odkaz v muzike, pretože práve tohto je vysoký deficit v hudbe, ktorá je médiami a spol. ťahaná do popredia. A nech sú slušní.

 

Ramirez