Tetovací okénko INE - vol. 4 (Martin Cágo Cagaš / NSOS; tatér)

27.07.2014 11:00

Ve čtvrtém čísle si o tetování popovídáme s člověkem, kterého většina lidí z domácí punk-rock / pop-punk scény jistě zná. Martin Cágo Cagaš - výborný basák a člen přerovské formace NSOS, v níž už je 10 let, ale zároveň všestranný muzikant, který zpívá, hraje na kytaru, piano nebo na bicí (dříve působil i v kapele Cookies); dále tatér, který se zároveň i sám nechá rád kérovat, občas dosti svérázně vystupující člověk, vegan.

Otázky se samozřejmě týkaly zejména tetování, kterým je tato rubrika zaměřena, ale řeč přišla právě i na jeho domovskou čtyřpísmennou kapelu či veganství.

 

Ahoj Cágo. Pamatuješ si na moment, kdy jsi se rozhodl, že začneš tetovat?

Ahoj. Ano, moc dobře. Cestoval jsem zrovna trochu po Americe a můj nejlepší kamarád a zároveň bubeník mi napsal, že narazil na nějakou čínskou shit sadu za dvojku a že to objedná a že ho potetuji. Tak sem říkal, že je blázen, ale proč ne! Měl sem kolem sebe pár profi tatérů a zároveň kamarádu, co mi řekli co a jak, takže se o žádnou punkovovou kérku nejednalo. Dodnes ji mám v galerii.

 

V současnosti je spousta lidí, co se tetováním profesně zabývá. Bereš vysokou konkurenci jako něco, co tě žene dopředu a prospívá to tvému umu? Nebo je naopak takových lidí moc a spíš to škodí kvalitě?

Když se na to podívám z osobní roviny, tak je to přesně tak, jak si to napsal v první části otázky. Tak to mám v tetování a tak to mám i v muzice. Vždy se na sebe dívat spíše kriticky a vědět, že to jde lépe, a vědět i přesně proč a jak. V tomto je dle mě dobré mít osobní vzory, kteří něco znamenají.

 

Máš něco jako vzor? Anebo které české tatéry považuješ za špičku?

Ve státech bylo tetování už ve 40. letech umění, na které se dá i dnes koukat, a tady se v devadesátým rozjely černé tribaly nad zadkama apod., takže zahraničních vzorů je spousta. Zaměřím se jen na ty „české“, ti to měli těžší dle mě.

Já už sem se tak rozmazlil vrámci tatéru, že krom profi práce si chci odnést i pocit, že jsem strávil fajn odpoledne s kamarádem, se kterým jsme trošku podrbnili. Tatéru je tu už spousta kvalitních, ale moje srdcovky jsou určitě kluci z pražského studia ONE LOVE TATTOO (Tarlito, Vesko, Hanz-Ivan Stankov), kteří mi dali velikou školu tím, že mne mezi sebe vzali vrámci hostování a já jim mohl koukat „přes rameno“. Dále ostravský Fishero, znojemský Ondrash, se kterým jsem vyrůstal a dal mu první lekce na baskytaru (a poslední, haha) a on se mnou udělal první linku jak na mně, tak i potom se mnou. A mnoho dalších, jako jsou Stoty, Lenny Lenert, Daniel Dubay, Lukas Polacek, Ana Cankl, Skinlabtattoo Miro, Píša, Lado, Matej Spendlo – na koho jsem zapomněl, se omlouvám. :)

Všichni jsou to lidi, kteří dané věci dávají hodně, a podle toho to i vypadá!

 

Pro spoustu lidí je oblíbencem extravagantní (co se týče kérování) Lukáš Musil áka Musa. Jak se ti líbí jeho práce? A zkus ji třeba porovnat s tím, co děláš ty.

Lukáše znám osobně. Začínali jsme mám pocit ve stejnou dobu. On měl zřejmě jasno v tom, co chce dělat za styl, a já se pořád hledal, a to trvá i do dneška. I když dnes to utnu jednou větou, že jsem zkrátka komerční tatér, co udělá každěmu, co si přeje, jen do toho vnese nějaký svůj názor, což je často velká cenzura původního nápadu zákazníka. :D

Myslím, že díky rozmanitosti stylu nehrozí nějaký syndrom vyhasnutí, či ponorka ze své práce, co sem tam v našem oboru je. Ale já vím hovno. :)

 

Co je tvůj top aneb tebou vytvořené tetování, na které jsi nejvíc pyšný? Plus jaké máš ambice do budoucna?

Kdybychom dělali rozhovor o muzice, bylo by to mnohem lehčí. Já jsem asi v tomto dosti skromný, protože žádný top nemám. Ale sem tam se mi stane, že vidím nějaké mé tetování pěkně zahojené a čumím na něj a říkam si „sakra, je možné, že mě to fakt baví, bez jakýchkoliv kritických keců?“ :) Ale jinak asi sou pro mne výzvy předělávky / cover up, kdy někdo dojde s něčím, o čem myslí, že už to nejde zachránit, a uděláme přes to novou kérku a oba jsme maximálně spokojeni. Toto je většinou nejvděčnější zákazník.


Sám máš na těle spoustu kérek. Mohl bys rozvést, co které pro tebe osobně znamená? A které a kdy bylo úplně to první?

Já jsem někdy až moc řešící člověk a u kérek obzvlášť, takže to by bylo na dlouho a hlavně jsou většina hodně osobní významově, takže bych to tu unudil těma dojemnýma řečma. :) Takže to spíše vemu obecně… mám zachycený (až na jednu) jen pozitivní momenty v mém životě a hlavně věci z minulosti, které sou čisté a nikdo mi je už neveme. Tématicky od hudebních motivů, motivačních, veggie, spiecismus, místa a nějaké hodnoty.

První byli námořnické hvězdy na pupek, protože můj bubenický vzor byl na začátku hlavně Travis Barker (blink-182) a musel jsem mít s ním něco společného.

 

Je nějaký motiv, jaký by sis na sebe nikdy nenechal vytetovat?

Bezmyšlenkovitý obrazek… jako klidně bych si dal s katalogu delfínka někam, ale to by muselo byt asi někde u moře v Kalifonii a věděl bych, že tohle je vážně speciálka. :) Ale jinak mě nic neříkají ornamenty (tribaly) a momentální kurz Maori, o kterém ví málokdo, co znamená, a hňápou to všichni na sebe, pač to viděli na Dwayne Johnsonovi v Rychle a Zběsile 5… „bojovnící“… ale nechci křivdit – spíše to odlehčuji. :)

 

Ptal jsem se na tatérské vzory, jakého člověka naopak obdivuješ za to, jak si nechal zkrášlit své tělo?

Ty jo… nevím, já sem asi spíše skeptik v tomto. S tím, že dnes už je konečně tetování více IN je logicky i více „pozerů“, co se potetují a klidně i krásnýma věcma, ale nějak to necítí a je to jen móda. A proto tetovaní dle mého názoru vypovídá dost o nás samotných, takže mě dříve bavil ten Barker, který si za tím stál, že chce být hodně potetovaný, aby do konce života nemusel dělat normální práci a jen hrál. A naštěstí mu to vyšlo a je to rockstar.

 

Co se týká stylu, máš raději barevné, nebo monochromaticky vyvedené tetování? Případně proč.

Na sobě mám buď new school, traditional či loga, anebo obaly kapel. Čím jsem starší, tím tíhnu asi více k tradičnějším razítkám.

 

Dvě otázky mimo tetování. První zní: vím, že jsi vegan. Co to všechno pro tebe znamená? Spousta lidí si ťuká na čelo, když někdo v jeho okolí začnete takhle žít. Mně vždy vadilo, když mi takhle smýšlející lidi vnucovali svůj názor (jako to je u všeho), zároveň sám jsem v posledních měsících omezil živočišnou stravu. Máš něco jako vzkaz pro lidi, kteří se veganům či vegetariánům z jakýchkoliv důvodu vysmívají?

To jsme my, prostě… lidi. Nad tímto přemýšlím už od doby, co jsem začal mít širší rozhled, tzn. tak 14 let zpátky…

Ja si myslím, že vše jednoduše říká mé oblíbené pořekadlo, a to: "Dokud budou jatka stát, války budou dál…“ Když si člověk uvědomí cennost něčeho, co může bez jakéhokoliv postihu zabít, zneužít, zotročit, rozšlápnout či zdomestikovat, potom je vyhráno,  ale zvonec nezazvoní a žádné pohádky konec nebude, protože je to utopie, kde jedinec může začít vidět v širším rozhledu a snažit aspoň svůj život mít takový. Ale jinak jsme ovce a kdokoliv jde proti zaběhnutým zvykům, tak je divný. Na základce byli divní lidé často silnější skupinou alfa samců šikanování… Anebo je tvé názory staví do pozice, že to vypadá, ze jsou min. inteligentní, protože tohle je o přemýšlení. Pokud nejsi primitivní pozér, co si užívá, že je jinej, nebo že má tímto určený jasný směr, proč žít celý život v nenávisti…

Pro mne je ten člověk jasně netaktní primitiv, co má své hodnoty, klobásy, piva a strašně moc svých osobních starostí, než aby řešil ještě něco, co vyžaduje srdce a mozek zároveň. A u takového chytám většinou na drc a rád o tom diskutuji, ale už se to moc nestává :)

 

A druhá: Řekni nám nějaké novinky ohledně vaší punk-rockové kapely NSOS.

Kapela plánovala vydání CD, ale došlo k menším tvůrčím neshodám, takže místo alba se to pojme asi jako vydávání singlu, ať už konečně něco pustíme do světa a netaháme fanoušky za n(s)os. Já rozjíždím svůj solový projekt, který bude o něčem úplně jiném, než sem doposud dělal se všema muzikantama, se kterými jsem měl tu čest spolupracovat. Plus nějaké výpomoci na koncertech.

Ale chuť od fotříků dělat muziku pořád je a u mě taky! :)

 

Všechny Cágovy práce, něco málo o něm a kontakt najdete na webu https://www.prerovtattoo.cz.

Jonash

Starší čísla:

 

Fotogalerie: Tetovací okénko INE - vol. 4 (Martin Cágo Cagaš / NSOS; tatér)

Tato fotogalerie je prázdná.