Report: FAJTFEST 2014

27.07.2014 12:11

Kdo: Terminal, Corposant, Nonsense, Bad Victim, Overhype, Jizz, The Fall of Ghostface, Shadow Area, Infected Rain, Emil Bulls, Status Praesents, Skywalker, Street Machine, The Truht Is The Out There, Jinjer, Rise of The Northstars, Sodoma Gomora

Kde: Velké Meziříčí – Fajtův kopec

Kdy: 17. – 19. 7. 2014

 

O tom, že posledních šest let se pořádá nějakej FajtFest, sem se dozvěděl minulý rok, ale tak trochu mi tahle akce utekla. Letos už jsem si to pohlídal a fesťák vyhlížel dlouho předem s rozhodnutím, že si výlet udělám. Stanovisko bylo jasné už vzhledem k line-upu. A to sem ještě nevěděl, jak příjemné prostředí mě čeká.

 

Během čtvrtka, tedy v den před párty, na které jsem nechtěl chybět, se počasí začínalo mračit. Asi takových 20 km před Velmezem se strhl chcanec a já začal mít obavy. Ty však pominuly poměrně rychle, protože pršet přestalo, ale objevila se drobnost, kterou musím zmínit už teď. K mému údivu jsem nikde ve městě u cesty neviděl ceduli, která by návštěvníky navedla směrem k Fajtovu kopci. Nevědět, že se jedná o ski areál a že mám odbočit před gymplem, nevím, jak dlouho bych bloudil. Ještě když stoupání je strmé a vy jedete a jedete a dlouho nikde nic nevidíte ani neslyšíte. Tohle je třeba do příště doplnit. První věc, kterou jsem uvítal, bylo nečekaně rozsáhlé parkoviště. U vstupu nebyl absolutně žádný problém a dorazil sem ve chvíli, kdy svůj set začínali Corposant. Slušná show s notnou dávkou pig squealů. Jen některé čisté vokály byly falešné. Následovali Nonsense, domácí matadoři Bad Victim a já se mezitím seznamoval s areálem. Jak jsem pochopil, čtvrteční před párty se nesla v názvu Rumela Subway. Malá stage ve stanu tvořila příjemnou, rodinnou atmosféru. Hned vedle byl stánek s jídlem a pívem apod. a taky dřevěná, lyžařská bouda, kde vám pivo taky daj. I na takové akci fungoval tzv. systém kelímků. Záloha 50 Kč, Budvar v něm 25 Kč. K tomu všemu úžasný výhled na město a přírodu. Čas se posunul a já už vyčkával Overhype. Hlavní důvod, proč jsem jel už ve čtvrtek. A zklamaný jsem rozhodně neodcházel. Už dlouho jsem si tak dobře nezaRAPoval. Parádní výkon.

 

Ráno jsem se probudil s docela slušnou bídou, páč mi bylo zle jak psovi. Udělal jsem si malou ranní procházku přímo do místa dění. Fest uklizeno, nikde žádnej svinčík a borci už prý někdy od sedmi ráno stavěli hlavní Chi Cheng Stage. Přímo pod epicentrem zábavy jsem objevil restauraci. Záchody a umývárna v její chodbě byly přístupné nonstop. Největší pecka na tom je to, že tam vařili snídaně i obědy. Každej ví, že taková česnečka tě dokáže postavit na nohy. Kor, když si ji můžeš dát na fesťáku. Palec hore! Obědy taky dost v pohodě a za rozumné ceny. Možnost dát si dvě pořádný jídla denně? Super. Potom celodenní odpočinek a docela i nuda. Během odpoledne se v areálu nedělo vůbec nic. To byla trošku škoda. Páteční program startoval v 19:00. Hned hodinu na to už do toho začali bušit The Fall of Ghostface. Mám je rád, ale bylo to spíše představení. To nemyslím ve zlém. Hodně poslechové, ne stoprocentní. Navíc v jejich setlistu chyběla pecka March of The Pirate Squids. Po nich nastoupili Shadow Area a to, co předvedli, mi vyrazilo dech. Tuhle bandu jsem už viděl v několika klubech, ale to, co vytvořili na FajtFestu na velké stagi, byla paráda. Ohromná show s naprosto profesionálním vystupováním. Zaznamenal jsem fakt, že lidem se více líbí starší věci této party, a u mě tomu není jinak. Následoval první zahraniční host. Moldavská kapela Infected Rain v čele s Lenou. Co tahle dívčina převáděla, stálo za to. Přechody growl – scream, scream – zpěv a naopak jí nedělaly vůbec žádný problém. V životě jsem od holky neviděl a neslyšel takovou porci growlů a už vůbec ne v tak kvalitním provedení. Ikona kapely. Doporučuju poslech. Největším tahákem měli být němečtí Emil Bulls. Jejich set vypadal dobře. To 'vypadal' myslím opravdu vizuálně. Světla, dým, efekty a tak. Ale pokud mám mluvit za sebe, tak mě to příliš nebavilo. Špatné to nebylo ani omylem. Jen málo zábavné. Nedokoukal jsem to dokonce. Den uzavřeli Status Praesents.

 

Sobotní ráno už tak příšerné nebylo a po jídle jsem měl zase před sebou celoodpolední zevlování. Set měli začít Skywalker už v 18:00. Avšak kapela Fourth Face, která je měla následovat, nedorazila skrze zranění bubeníka, a tak se celý začátek posunul na 19:00. U Skywalker prostě neplatí fáma, že když hraješ první nebo dřív, tak je lidí méně. I když to tak vypadalo, tak Kachna lidi buřil a jak sám říkal: „Budu vás prudit tak dlouho, dokud vás tu vepředu nebude co nejvíc“. Nakonec byl pod podiem slušný kotel, ve kterém se odehrával takový friendly light mosh. Nečekal jsem nic jiného než úplně v pohodě kvalitní výkon. Věci z nové placky zní naživo výborně. Set posunuli do pozdější hodiny Street Machine. Český pardubický hardcore-metal. Podobná kapela jako Bad Victim. Hodně to šlape. Ale není to můj šálek piva. TTIOT jsem nechtěl vynechat. A to už je ze zvědavosti. Ne, že bych je ještě neviděl a neslyšel, ale chtěl jsem jim věnovat více pozornosti. A udělal jsem dobře. Doma si to sice asi nepustím, ale vystoupení dělo. Po tomhle setu už nechci slyšet něco o tom, že jsou to Enter Shikari chudých. Ono to tak totiž vůbec není!! Dalším článkem bylo údajná ukrajinská megakapela Jinjer (náhrada za As They Burn). Omlouvám se všem, že se nevyjádřím, ale opakoval bych to stejné, co u Infected Rain. Tatiana je beze sporu taktéž ďáblem, ale pokud bych to měl brát jako vzájemný souboj těchto dvou zpěvaček, tak já vybírám Lenu a Infected Rain. Posledním zahraničním hostem byli Frantíci Rise of The Northstars. Pařížská pětka strhla Fajtův kopec do úplně jiného levelu zábavy. Většina lidí přišla / přijela zejména na ně. To se pozná, když se hned po začátku vytvoří kotel a strhne mosh. Japonská atmosféra a tvrdé breakdowny. Pravděpodobně tahák letošního ročníku. Sobotní večer a vlastně už nedělní ráno a zároveň celý festival uzavřela česká horrorcorová ikona Sodoma Gomora (Řezník a De Sade) a lidem bylo slíbeno, že po tomhle koncertě odejdou horší. Opravdu velice záživné. Ani jsem netušil, že mezi návštěvníky je taková porce sodomie. Představení úplně bez hanby a od songu Ta holka v Mým Sklepě i s třemi děvčaty z publika, na kterých mohli SG své imitace oplzlostí ukazovat. Jen nevím, proč byli několikrát zasaženi kelímkem s pivem. Ale udivených obličejů jsem viděl kolem sebe spousty.

 

Musím říct, že jsem byl překvapený vším, co jsem viděl. Krásné prostředí, téměř špičková organizace, teplé jídlo, systém kelímků, myslím, že velice vhodně zvolené kapely, pořádek v areálu... a mohl bych pokračovat. Příští rok jedu nepochybně zase a skláním poklonu FF crew.

bedy