Esazlesa - St. Tropez (2013)

20.01.2014 13:10

Datum vydání: 24. 4. 2013
Label: DIY
Délka: 19:44 / 4 skladby
Odkaz: https://www.facebook.com/esazlesa
Země původu: Česká republika
Žánr: Emo / Hardcore / Screamo
+ zpěv, texty, atmosféra
- nic ( 10% procent si nechám na příští desku, která bude určitě ještě lepší)
Hodnocení: 90 %
Doporučené skladby: Prázdný pokoj plný svobody, Těhotná žena

 

Tuhle skvělou partičku neznám moc dlouho, budou to tak dva roky, co jsem čirou náhodou narazil na její split s depakinechormo a skvělý singl Němý chlapec. Do té doby jsem neznal moc podobných formací (snad mi fanoušci téhle scény prominou), ale tahle mě dostala hned svým prvním songem. Ta naléhavost, pomalé rozjezdy s gradujícími konci - a to jsem ještě neměl potuchy o jejich geniálních textech. Kdo nezná singl Průměrný děti historie (doporučuji zhlédnout vynikající videoklip), jako by nebyl. Tady se naplno objevil ten geniální cit pro texty a jejich přednes, ze kterých kapela těží i na nové desce St.Tropez.

Album otvírá stejnojmenný track, který hned od začátku nasadí laťku hodně vysoko, má to koule, má to rychlost, má to všechno, co by každá hardcore kapela měla mít. To nejlepší však přichází v půlce songu, ztlumená kytara, nic víc, nic míň a zpěvákovo geniální hlas s ještě geniálnějším textem.

"Až všechny hvězdy spadnou z nebe
až všechny moje přání v moři se utopí
já budu stát na konci mola, který se po kolena noří
avšak tu propast nikdy nepřekročí"

Druhý singl Tahle párty nekončí! (nebojte se, není to cover nějakého pop/punkového letního hitu) je nejrychlejší na desce, řítí se rychlostí epileptického záchvatu a nic ho nemůže zastavit. Je to úžasné a skvěle to funguje. Tohle rozvržení, rychlý rozjezd, pomalá střední pasáž a opět neskutečně rozjetý konec téhle skladbě naprosto svědčí. Po táhle hardcorové smršti přichází uklidnění v podobě dvou pomalejších songů.

Co bych chtěl vyzdvihnout, jsou texty. Kapela měla vždycky skvělé texty, na české poměry asi nejlepší, co jsem kdy slyšel (poslední písně Birds and Wolves trochu dorovnávají skóre) a na posledních dvou písních je to patrné hned na první poslech. Tempo už není tak zběsilé (zběsilé na poměry Tahle párty nekončí!, pořád je to dost energické), stopáž se protáhla k nějakým šesti minutám a na řadu přichází právě ty texty, které dokážou zaujmout.

Jako první přichází na řadu píseň Těhotná žena. Neskutečnou atmosféru nasadí hned na začátku pomalu vybrnkávající kytara, ke které se jemně přidají bicí, funguje to skvěle. Posluchač se můžu plně soustředit na text, který je opravu neskutečně krásný (a to vrchol desky máme teprve před sebou). Zpěv přestane, tempo pomalu zrychluje a přichází na řadu zpěvákům řev, jenž vytváří tu pravou emo-hardcore atmosféru. Nemám víc slov k téhle skladbě, která podle mne nejlépe symbolizuje současnou tvorbu Esazlesa.

Tou poslední a podle mě nejsilnější písní na desce - jak po stránce hudební, tak textařské - je Prázdný pokoj plný svobody. Jestli se vám zalíbila předchozí píseň, tak tohle je ještě o nějaký ten level výš (alespoň pro mě). Tímhle album graduje, geniální text, skvělý zpěv a postupně vystupňování až k epickému finiši.

"Všechny noci, který jsem probdil
rány, který jsem zahojil
sny, ze kterých jsem se probudil
chyby, který napravil
účty, který jsem zaplatil
přátelé, který jsem zatratil"

Deska jako celek funguje brilantně, je rychlá i pomalá, špinavá i čistá, ale hlavně naprosto uvěřitelná. Pro mě je to je jedno z nejlepších alb minulého roku, bez debat.

Co říci závěrem? Jen tak dál pánové, máte skvěle nakročeno a už teď určitě patříte k české špičce v rámci žánru. Bohužel jsem je ještě neměl šanci vidět naživo (jižní Čechy jsou pro tenhle žánr často opomíjeny), škoda.

 

Jakub Kovář