Česká scéna: Co nového z domova? - IV/2014

23.04.2014 19:17

Vítám vás u prvního souhrnného přehledu toho, co se na naší domácí scéně tento měsíc odehrálo. Každý měsíc si zde probereme hudební dění v České republice a samozřejmě, že nezapomeneme ani na důležité slovenské události. Součástí článku budou komentáře nám dobře známých parťáků, se kterými se setkávám ať už na pódiu, nebo pod ním.

 

Začneme jednou smutnou událostí, která se odehrála před pár týdny. Ukončení činnosti kapely Clou. 13 let je sakra dlouhá doba! A pánové vyprodukovali 4 nepřehlédnutelné desky a jedno EP.

Jak na Clou vzpomíná Honza Kučera ze Skywalker? „Pro mě osobně Clou znamenali opravdu hodně. Poprvé jsem se k jejich muzice dostal jako malej kluk v roce 2005, kdy vypustili Postcards v čele s Island Sun, což bylo něco naprosto neslýchanýho. Viděl jsem je tehdy předskakovat Green Day. I přesto, že jsme tehdy dělali, že krom punkrocku je všecko blbost, byl jsem ve svý palici naprosto odpálenej tím, co kluci předváděli, jak hráli, jak Lukemo zpíval. Za ty roky jsem je viděl ještě několikrát, vzpomínám, jak úplně zazdili Good Charlotte nebo na jejich akustický hraní, kterýmu jsem nemohl uvěřit. Nejlepší věc, co kdy udělali, je podle mě song Snowy Wings, to prostě vlastně nemá konkurenci v český rockový muzice. Skláním se před nima a děkuju za obří kus práce a nesmírnou dávku inspirace a pionýrství v tuzemský alternativní hudební scéně.“

 

Další loučení proběhne s kapelou Marina, jež nám předhodila svoje poslední video k písni Cloud Kingdom. Tahle banda za pět let svého působení stihla vyvolat spoustu různorodých emocí… Na klip mrkněte zde.

Jak to komentuje Paolo Ricci ze Sights, jež v Marině krátce působil? „Dost často vidím jen negativní názory a jak jsou lidi rádi, že tomu tak je. Dost lidí má na kapelu jako celek negativní názor a neuvědomují si, že v kapele není jenom Egor. Marina byla dobrá zkušenost, ale nemůžu říct, že mi bude chybět. Je mi je líto kluků, přesněji Vaška a Jakuba, kteří si rozhodně nezaslouží nějakou špatnou pověst, kterou by na ně lidé mohli házet, protože hráli v Marině. Doufám, že si brzo něco najdou, jsou to skvělí hudebníci i lidi a byla by škoda toho dál nevyužít. To je asi vše, co bych k tomu napsal.“

 

Dost těch rozpadů! Naopak tu máme jednu nadějnou nově vzniklou bandu jménem John Wolfhooker, kde působí mj. Martin Čupka ze Shiro Ame / LOSTinMIND či Filip Vlček z Koblížků. Proč to říkám? Kluci mají venku nový, v pořadí již třetí (!) videoklip s názvem Stubborn. S Martinem jsme na INE měli nedávno i rozhovor.

 

A co se děje u našich sousedů na Slovensku? Tak třeba hardcorová partička Pigs In The Living Room vydala zbrusu nový song s názvem One Swallow Doesnt Make A Summer.

 

Co dál? Asi každý z vás zaregistroval uplakaný projekt Buď toho součástí - Podporuj muziku!, kde vystoupili Ewa Farná, Ben Cristovao či Paulie Garand. Mně osobně to přijde jako zoufalý čin, ale co na to říkají Tomáš Hennel z Criminal Colection a Ráďa Škarohlíd z Hentajů?

Radek: „PoLypo neměla svoj režisérskej den, ale i tak tobě občas nezastojí. Spíš než jako výukový video mi to přijde jako béčkovej Spinal Tap. I popelář Jarda Pařízek maká kurva a po patnácti kuželkách de pohoniti v pět ráno na starou. Nekrást je normální!!!!! A to je potřeba zmíniti. Mé povrchní informace mi velí, že OSA robí to, co ji ukládá zákon = zda je to fér, neviem, nemám čas to študovati, ale ty prachy tam nenechám, i kdyby Schumacher projel podřití strom. Ovšem je třeba zmíniti, že princip autorskýho práva tu je kurevsky dlouho a má dle mne po určitou dobu smysl, zda to je 50, 70 nebo 0,3 let, to neumí nadvarle posouditi. Ano, a taky trpíme, a to máme ještě alkoholismus a šňupéřství. Život přináší různá úskalí.

Pa Marcus Thran Falus Jak Havran a Anglie je lepší země“

Tomáš: „Na krátký film "Podporuj muziku", který si podle všeho  nechala vyrobit OSA na zakázku, jsem narazil na Facebooku a měl jsem z toho smíšené pocity. Muzikou se neživím, pod OSOU nejsme a naše kapela není nijak extra známá, proto je pro mne těžké, mít k tomu všemu jednostranný názor a nevím, jestli jsem ten pravý, kdo by se k tomuto tématu měl vyjadřovat. Každopádně jsem dostal nabídku od It Never Ends se k tématu vyjádřit, tak toho využiju.

Vím, že pro kapely, které jezdí na koncerty do malých klubů, tahají si samy své věci, spí na zemi ve spacáku, v dodávce a někdy ani nespí vůbec, musí být tento klip přinejmenším úsměvný. Video, ve kterém si známý umělec stěžuje, že nemá soukromý život, chodí pozdě spát a že se musí bavit s lidmi na koncertech i přes své deprese? To je důvod, proč by si fanoušek měl koupit desku a platit mu tím bolestné. Dozvěděl jsem se také, že když někdo jezdí na koncerty za desetitisíce, tak nemá dost peněz na klipy a vizážisty (jak to má třeba Rihanna). Pardon, tohle je pro mě opravdu jiný svět, kterému nerozumím a asi se k němu nechci ani vyjadřovat.

Na druhou stranu, že někomu vadí, když fanoušek napíše interpretovi o link ke stažení desky? S tím bych měl i já problém a bral bych to jako neúctu k umělci. Ty Nikdy Label a Paulieho Garanda chápu už pro to, že si dokázali vybudovat své jméno sami, z ničeho a je v tom pořád to DIY. Dokonce vše zvládli i bez bohatých rodičů, účasti v Superstar nebo zoufalých pokusů o vytvoření virálního videa, což je v dnešní době poměrně dost těžké. Jediná věc, která mi není sympatická, je jejich podílení se na tomto videu, objednaném OSOU, ale to je jejich věc.

Závěrem bych tedy chtěl napsat, že je podle mě fajn, když fanoušci jakkoliv podporují své oblíbené interprety. Mám vždy radost, když si někdo koupí naše CD a jsem taky šťastný, když si já koupím CD někoho jiného a podpořím ho. Rozhodně si však hudbu nekupuju proto, aby můj oblíbený interpret mohl mít nadstandard a cítil se jako Rihanna. Tohle v tom videu prostě být nemělo. Myslím si, že jsme moc malá země na to, abychom se takto rozmazlovali a na někoho si hráli. Jde to dělat i jinak, víc upřímně a pořád kvalitně.“

 

Hej! A znáte kapelu The Streetfighters? Měli byste! Mrkněte na jejich nový klip k písni Wake up. O něj se postaral všem snad dobře známý Radim Věžník z kapely Rattle Bucket! Dělá v týhle republice videoklipy vůbec někdo jinej?

 

Aktuální je také kritizovat festival Rock for People, který zatím zaujímá především slabým obsazením, oproti letům minulým. Co na to říkají redaktor Rock&Popu Kuba Poštolka a náš domácí mazlíček (rozuměj člen INE) Míra Kajan?!

Kuba: Festival Rock For People mi za uplynulé čtyři roky, kterých jsem se zúčastnil, přirostl k srdci, a tak mě letošní (zatím) slabý lineup dost mrzí.  Nejspíš to souvisí s novou koncepcí celého festivalu, která už byla trochu cítit loni a jež jde bohužel tak trochu mimo mě. Samozřejmě věřím, že pořadatelé ještě přidají mnoho více či méně zajímavých interpretů, ale zdá se mi, že letos i trochu vázne komunikace mezi pořadateli a potencionálními návštěvníky, což je škoda. Obávám se, že letos spousta lidí RFP vynechá a zamíří na "konkurenční" akce, což mimochodem chystám i já. Stále si ale stojím za svým názorem, že Rock For People z hlediska festivalů, které se v České republice každoročně konají, je v absolutní špičce. Snad v ní ale setrvá i nadále... 

MíraPo loňským RFP, který jsem z důvodu absence dostatku mně známých kapel vypustil z prokrastinací vyplněného timeschedulingu, mi škubalo v hlavě starý dobrý pořekadlo, že dobrej ročník střídá ten slabší. Ve většině věcí to tak je. Lepší ročník ale nedefinuju tím, že bude kvalitnější menežment lajnapu, víc chlápků s gyrosem a stejdže s míň hrozivým, ale někdy furt dost šíleným zvukem. Jde o interprety, žejo.

Letošní ročník rock fóru (jehož jméno v takovýhle podobě dostává konečně trochu správnej význam) přináší JEŠTĚ ŠIRŠÍ plejádu nudnejch britskejch indie-rocků, ambientů, elektroniky a rádoby moderní havěti, která je už ale ve skutečnosti zalezlá v žánrovým hrobě a bohužel i v podpaží některejch obrejlenejch, MODERNĚ oháklejch hipštrů. Skutečně jediný, co mě doposud na lajnapu zaujalo, jsou standardně dobrá skotská rockovka Biffy Clyro, za kterou dva tácky patrně nevysolim. A to je všechno. Šmitec. Štronzo. Storno. Cancel. Neutrácejte za pivo, pomozte tátovi s obkládáním domu a za ušetřený love pojeďte radši na Reading.

 

A to je vše přátelé! Těším se na vás zase za měsíc!

 

 

Vy, kteří jste článek přečetli až do konce, využijte, prosím, tlačítko share níže na stránce a pomozte jej šířit dále "do světa". Děkujeme.

 

Do rubriky "CZ/SK scéna pohledem", která této předcházela, přispěli (řazeno chronologicky):

Sláva Bareš