Rockit.cz Česká scéna: Brutal Assault 2014 s odstupem

29.09.2014 10:54

Dnes vám přinášíme poslední z trojice článků, kde se ohlédneme a ohodnotíme festivaly Rock for People, Mighty Sounds a Brutal Assault.

V posledním díle se budeme věnovat jaroměřskému Brutal Assaultu. Devatenáctý ročník sliboval skvělou podívanou, a to především díky Bring Me the Horizon,  Slayer nebo Architects. Jak tedy hodnotí letošní ročník festivalu pořadatel Tomáš Karlík a bývalý reportér It Never Ends aktuálně pracující pro Spark Dan Hromada?

Podpořte sponzora rubriky e-shop Rockit.cz!

 

Jako první dostane slovo Tomáš z Obscure Promotion. Každým rokem víc je vidět, že žánrově cílíte na modernější styly jako je metalcore. S letošním rokem se vám podařilo přitáhnout špičky scény Bring Me The Horizon, Architects nebo August Burns Red. Nebáli jste se reakce klasických metalových příznivců?

Brutal Assault je dlouhodobě známý tím, že nabízí mix širokého spektra tvrdé hudby, a proto v něm logicky nalézají své místo i modernější metalové odnože. Každý ví, že za poslední roky je právě metalcore nejvíce se rozvíjejícím metalovým subžánrem, který na sebe nabalil celou řadu především mladých fanoušků, a já osobně jsem za tento trend rád, protože jinak by se tito lidé k metalu třeba vůbec nedostali. Obecně je problém, že skalní metalová obec pomalu stárne, a pokud nechceme, aby jednou dokonce „nevymřela“, je logické podporovat modernější věci, které oslovují mladší generace. 

Obavy nad reakcí klasických metalových příznivců v tomto směru nemáme, neboť náš festival se poslední roky profiluje jasným směrem a kapely jako Architects nebo August Burns Red mají v lineupu své nezastupitelné místo, což potvrzuje i ohlas fanoušků během roku na koncertech nebo pak přímo na festivalu.

 

Když už jsme u toho, jaká tedy tato reakce byla?

Samozřejmě drobná nervozita letos panovala ohledně vystoupení Bring Me The Horizon, kteří mohli být trnem v oku pro některé „true“ metalové fanoušky, ale obavy rozptýlil samotný koncert, který proběhl bez jakýchkoliv excesů. Obecně mám radost z toho, že je drtivá většina návštěvníků festivalu tolerantní k žánrovým preferencím ostatních a že když zrovna někoho neoslovuje momentálně hrající kapela, tak si odběhne jinam do areálu na pivko nebo za nějakou jinou atrakcí a nesnaží se znepříjemňovat koncert ostatním. V tomto si návštěvníci BA zaslouží velký kompliment a pro mě osobně to je možná nejpozitivnější poznatek z celého festivalu. Jinak koncert BMTH na místě sledoval zaplněný areál a svou atmosférou patřil jednoznačně k vrcholům uplynulého BA.

 

K samotnému hodnocení…  Jak zpětně vidíš letošní ročník? Dá se říci, že to byl prozatím ten nejlepší?

Z mého pohledu pořadatele to byl zcela určitě jeden z nejvydařenějších ročníků, sešly se všechny důležité faktory: pěkné počasí, silný lineup v čele s metalovou modlou Slayer, vyvážený zvuk, neřešily se žádná složité produkční nebo technické problémy, ohlasy návštěvníků jsou možná nejlepší, co kdy byly. Každoročně se snažíme pracovat s areálem Pevnosti a její současná podoba konečně naplňuje naše představy. Letos jsme rozšířili areál o jedinečné prostory „Octagonu“, díky nimž nám vznikly stovky metrů kryté plochy s vynikající přírodní klimatizací, nového umístění našla třetí „klubová stage“, kterou jsme umístili do velkokapacitního stanu a snad si návštěvníci všimli i celé řady dalších vylepšení, které mají za úkol zpříjemnit jim pobyt v Pevnosti.  Samozřejmě máme zmapovanou celou řadu dílčích problémů, které nás trápí a na kterých se začíná již nyní pracovat. Příští rok nás čeká jubilejní dvacátý ročník a každý on nás čeká něco speciálního, což v tuto chvíli slíbit nemohu. Našim fanouškům ale můžeme slíbit to, že BA festival se bude nadále profilovat stejným směrem, budeme makat na areálu, organizaci a servisu pro lidi tak, aby se u nás cítili komfortně a chtěli se do Josefova opakovaně vracet.

 

A nyní je na řadě Daneček Hromadů ze Sparku! Dane, na Brutalu si byl letos poprvé, jak na tebe dejchla jeho atmosféra?

Dejchla na mě hlavně svým alkoholovým odérem, což se dost projevilo na počtu mých živých vzpomínek. Ale vážně, jel jsem tam s tím, že moc nevím do čeho jdu. Měl jsem trošku obavy, jestli to na mě nebude moc agro, jelikož jsem spíš na moderní žánry, a jel jsem tam hlavně kvůli mladším kapelám jako Architects, BMTH, August Burns Red, iwrestledabearonce, Hacktivist apod., takže jsem se trošku bál, jestli tam nebude panovat nějaká nevraživost mezi metloušskými „veterány“ a naší mladší generací. Vůbec nic takového jsem ale nezaznamenal, naopak mě překvapilo kolik vzhledově old-schoolových metalistů bylo třeba i v kotli na výše zmíněných kapelách, a naopak jsem si i já s chutí poslechl legendy jako Slayer nebo Amon Amarth. Atmosféra tedy všeobecně velmi přátelská, veselá a uvolněná, což možná působí jako oxymoron při pohledu na záplavu lidí v uniformované černi, obsesivně kývajících hlavama na uchroptěné kapely. Když k tomu přidáte nádherné prostředí josefovské pevnosti, nemáte moc možností najít nějaká negativa.

 

Máš zkušenosti i s jinými festivaly, takže můžeš srovnávat a na závěr i ohodnotit letošní ročník Brutal Assault 2014.

No, srovnávat vlastně můžu jen s Rock for People, kam jsem pravidelně jezdil předchozí roky, a to v podstatě taky hlavně kvůli kapelám podobného ražení, jaké jsem vyjmenoval. RfP mi víc vyhovoval svou pestřejší dramaturgií, protože kromě mých oblíbených tvrdých kapel jsem mohl slyšet i spoustu zajímavé rock / indie / elektro muziky, což jsou žánry, které taky můžu. Na Brutalu jsem objevil taky pár skvělých jmen až po poslechu naživo, ale jinak jsme to s partou pojali spíš v dovolenkářském stylu a chodili hlavně na to, co nás zajímalo, tudíž bylo spousta času na jiné (ne)aktivity.

Z hlediska organizace nemám pořadatelům Brutalu co vytknout, až teda na trošku otravné kupony (zpravidla docházely, když jsem měl největší žízeň a zároveň byl nejdál od nejbližší „směnárny“, což člověka minimálně rozladí), a taky dlouhé fronty na sprchy (které ale ve srovnání s RfP vypadaly minimálně jako z Hiltonu). Po hudební stránce taky velká spokojenost, takže pokud příští rok nabídne line-up Brutalu podobnou nálož (klidně i větší), rád se téhle obskurní akce zúčastním znova!

 

Vy, kteří jste článek přečetli až do konce, využijte, prosím, tlačítko share níže na stránce a pomozte jej šířit dále "do světa". Děkujeme.

 

Opáčko: 

Do rubriky "CZ/SK scéna pohledem", která této předcházela, přispěli (řazeno chronologicky):

 

Sláva Bareš