Report: Bažant Pohoda 2013 - 1. den

18.07.2013 22:40

(Druhá část reportu k přečtení zde, třetí zde.)

 

Intro

Už po 17. rok je Pohoda (FB stránka) najdominantnejší a najväčší slovenský festival.  Je známy svojou slušnosťou, čistotou, poriadkom, priateľskými ľuďmi, výbornými umelcami a najmä skvelou atmosférou. Rok 2013 spĺňa toto všetko do poslednej bodky. Tohtoročný line-up bol pravdepodobne najlepší, aký Pohoda zatiaľ mala. Hlavné lákadlá boli australskí Nick Cave & the Bad Seeds, superskupina Atoms for Peace, The Smashing PumpkinsAmon Tobin. Títo muzikanti priniesli na Slovensko to, čo tu ešte nebolo. Obrovské hudobné zážitky ktoré ocenilo 30 000 ľudí z celej Európy, ba až z celého sveta. Navštevníci trenčianského letiska boli najma Slováci, Česi a Poliaci, ale aj Briti, Francúzi či obyvatelia ďalekého východu. Myslím že hovorím za všetkých, čo sa zúčastnili: Pohoda 2013 bol perfektný festival.

Ubytovanie bolo - ako obyčajne - v stanoch. V areáli bolo niekoľko stanových mestečiek, ja som sa ubytoval neďaleko turniketov pri parkovisku. Hoci to nebolo blízko k stejdžom, ale keď bolo treba kľud, bol tam. Do prvého koncertu som mal takmer štyri hodiny, tak som sa šiel s kamarátom popozerať po areáli. Boli tam tri veľké stejdže (Bažant stage, Orange stage a Space Arena), pár menších, v ktorých prebiehali diskusie, stánky s občerstvením, kolotoče a mnoho ďalších, zaujímavých atrakcii. Nie však pre mňa, ja som si prišiel vychutnať hudbu, a práve o hudbe budem v tomto reporte rozprávať.

 

Štvrtok (The Bots, Polemic, Kaiser Chiefs, Beware of Darkness, The Smashing Pumpkins, Diplo)

Trojdňový festival otvorili o 18:00 mladé americké duo, The Bots. Prišlo sa na nich pozreť relatívne veľa ľudí, keďže boli prví vystupujúci. Botom sa darilo zabaviť ľudí svojou rýchlou punkovou hudbou a vtipnými monológmi. Posnažil som sa s pár čechmi aj zapogovať, načo hneď zareagovali sekuriťáci a zakázali nám to. Čo už, Pohoda nie je zrovna punkový festival. V každom prípade mám z týchto afro-amerických mladíkov kladné dojmy a napriek technickým problémom (gitaristovi sa dvakrát zlomil jack), myslím, že otvorili festival adekvátne.

 

Po hodinovej prestávke som išiel do Space Areny pozrieť známych slovákov Polemic. Polemic to rozbalili svojou ska a (hlavne) slovenské publikum to aj patrične ocenilo. Plný stan spieval ich populárne piesne, atmosféra bola skvelá a zvuk bezchybný. Staré aj nové ska pecky poznali takmer všetci diváci. Ja som však bol v tej menšine, ktorá poznala maximálne tri. Nebol to zrovna môj štýl, a tak som sa rozhodol, že si pôjdem radšej nájsť dobré miesto na Kaiser Chiefs. Osobne ma Polemic nebavil, ale objektívne ich vystúpeniu nechýbalo nič.

 

Polhodina čakania na hlavnom stage mi stála za to. Indie-rockoví Kaiser Chiefs ukázali, že sú skúsení a že vedia robiť skvelú šou. Najmä ich frontman Ricky Wilson, ktorý už pri prvom songu Never Miss a Beat hral „futbal“ s mikrofónom, pričom stihol aj zlomiť stojan. Krátko nato stál na zábradlí a podával si s publikom ruky. Počas piesne The Angry Mob si dokonca vybehol na plot areálu a na konštrukciu pódia. Nielen šou bola skvelá, hudba nebola o nič horšia. Refrény sa ľahko spievali, po chvíli ich vedeli spievať aj absolútni neznalci britskej pätice. Z druhej rady som spieval takmer všetko a koncert som si nesmierne užil. Avšak, hneď ako skončil, bežal som na iný stage.

(Setlist: https://www.setlist.fm/setlist/kaiser-chiefs/2013/letisko-trenczyn-slovakia-6bd95632.html)

 

Na alt rockerov z Kalifornie Beware of Darkness som dobehol hneď ako začali hrať prvú pesničku. Spevák tejto trojice sa rád rozprával s ľuďmi a bolo vidno, že ho to baví. Bavilo to aj mňa, aj keď tie piesne boli občas celkom podobné. Po každej piesni som kričal „HOOOOWL“ , teda názov ich hlavného singlu. Samozrejme, nakoniec to aj zahrali, a bol to dobrý nárez. Našlo sa aj pár iných jedincov, ktorí si to so mnou zchuti zaspievali. Radím každému, nech si pustí pieseň Howl, bol to veľký highlight večera.

 

Ďalší vystúpili jedni z headlinerov – The Smashing Pumpkins. Na moje lákadlo číslo jedna som si bohužiaľ nenašiel miesto, aké som si predstavoval, a ocitol som sa v skupinke ľudí, ktorá nespievala snáď ani jedno slovo z celého koncertu. Tekvice boli, čo sa týka hudby, perfektný, ale šou nebola žiadna a setlist bol slabý. Jasné boli tam výborné piesne ako Tonight Tonight, Bullet with Butterfly Wings či Disarm; ale chýbali tam ich najväčšie hity: 1979, Cherub Rock a Today. Avšak hrali tri piesne, ktoré mali viac ako sedem minút. Ja som si koncert ako naozaj veľký fanboy užil a zaspieval som si, ale boli tam vyššie zmienené chyby a je mi jasné, že tí, čo kapelu veľmi nepoznajú, sa v druhej polovici koncertu nudili. Aby som to zhrnul, koncert bol na kapelu, ako sú Smashing Pumpkins, priemerný. Asi som mal až priveľké očakávania. Každopádne som nesmierne rád, že som Billyho Corgana a spol. videl naživo.

(Setlist: https://www.setlist.fm/setlist/the-smashing-pumpkins/2013/letisko-trenczyn-slovakia-7bd95614.html)

 

Posledný, kto vo štvrtok vystúpil, bol americký DJ Diplo. A nech sa na mňa fanúšikovia nehnevajú, bolo to dosť zlé. Fajn, dalo sa nato dobre tancovať, ale dve hodiny počúvať doslova to isté mi neprišlo ako zaujímavá ponuka. Po 45 minútach nezmyselnej elektroniky som sa radšej rozhodol ísť spať, aby som bol pripravený na ďalší veľmi dlhý deň.

 

Rado Budoš

Čtěte také: