Report: Bažant Pohoda 2013 - 2. den

22.07.2013 21:23

(1. část reportu čtěte zde, 3. část zde.)

 

Keďže Pohoda je známa aj rôznymi debatami, prečo sa nepozrieť na nejakú z nich? Najviac ma zaujala debata Forbes: Biznis a hudba. Ako je jasné už z názvu, na pódiu boli traja chlapíci a debatovali o hudbe. Konkrétne to bol šéfredaktor slovenského Forbesu, Juraj Porubský; vydavateľ, Filip Drábek a spevák z Hudby z Marsu, Michal „Štofo“ Štofej. Musím povedať, že debata o pirátstve, vydávaní albumov, organizácií SOZA a podobných veciach okolo toho bola zaujímavá. Hlavne pán Drábek mal podľa mňa správne názory a bolo vidno, že je profesionál v tom, čo robí. Napríklad tu je jeho názor na bandcamp a na hudbu, ktorá sa dá kúpiť za ľubovoľnú cenu, teda aj zadarmo: „Budem radšej, keď si ten album kúpi 10 ľudí a vypočuje 1000 ľudí, ako keby si ho malo kúpiť 10 ľudí a počuť 10 ľudí.“ Po potlesku, ktorý si títo traja páni rozhodne zaslúžili, som sa zo stanu Dobrá Krajina vybral na Orange stage.

 

Na Orange stage práve hral slovenský barokový súbor Solamente Naturali. Tých som však počúval len zdiaľky a navyše popri jedle, takže neviem toho o nich povedať veľa. Dá sa len povedať, že to bolo štandardné orchestrové vystúpenie, čo pre mňa nie je veľká zábava. Asi to bude tým, že tej hudbe nerozumiem. Najhoršie bolo, že sa mi chcelo spať. To bolo zlé znamenie – bolo len krátko poobede.

Po rýchlom espresse som bežal na kapelu, na ktorú som sa skutočne tešil. Sam Lee je mladý britský spevák a multi-inštrumentalista, ktorý cestuje po britských ostrovoch a učí sa rôzne ľudové piesne od rôznych ľudí. Na pohodu prišiel aj s kapelou nazvanou jednoducho Friends. Už po prvej piesni som bol úplne prebudený. Sam Lee sa ukázal ako správny frontman – rád komunikoval s publikom, chválil zbytok svojej kapely, hral na nástroje, aké som v živote nevidel, a hlavne podával výborný výkon za mikrofónom. Krásny folkový zážitok a jeden z highlightov tohto skvelého dňa. Po vystúpení Sam zišiel z pódia s fyzickými kópiami jeho hudby a sám ich aj predával. Chcel som sa s ním ešte porozprávať, ale rozhodol som sa ísť na hlavný stage.

Tam hrali Babylon Circus. Je to desaťčlenná ska kapela pochádzajúca z Francúzska. V podstate ich hudba bola podobná slovenskému Polemicu, ibaže bola o úroveň lepšia. Na muzikantoch bolo vidno, že sa bavia a že si ten koncert nesmierne užívajú. Podobne to bolo aj s divákmi. Na mňa nejaký extra dojem neurobili, ale ani nič nepokazili. Po polovici koncertu sa zmrákalo, tak som si radšej išiel do stanu po veci, aby som nezmeškal ďalší koncert.

 

Ten koncert nebol nikde inde ako v Space Arene, na druhom konci areálu ako môj stan. Vystupovala Karin Park, švédska elektropopová speváčka. Mal som napočúvané nejaké tie single, ktoré vôbec neboli zlé, vlastne boli dosť dobré. A dobre zneli aj naživo. Popravde, zneli rovnako ako v štúdiu, a to neviem či je dobrá vec, povedal by som, že nie. Napriek tomu som sa bavil a aj som si zo dve-tri songy zaspieval. Navyše som mal okolo seba pár ľudí ktorí poznali snáď všetky piesne a vytvárali tak parádnu atmosféru. Takú, akú som na takomto relatívne malom vysttúpení nečakal. Karin sa rozlúčila peckou Thousand Loaded Guns a hneď ako odišla z pódia, utekal som zo Space Areny.

(Setlist: https://www.setlist.fm/setlist/karin-park/2013/letisko-trenczyn-slovakia-4bd95352.html)

 

Na Bažant stejdži hrala slovenská Para. Nemyslím, že ich treba bližšie predstavovať. Mal som možnosť vidieť ich už po tretíkrát, ale nič zaujímavejšie vtedy nebolo. Počasie bola ďalšia z vecí, ktorá ma odrádzala – bol hustý dážď. Ten, chválabohu, po cca 15 minútach prestal a ja som si v kľude mohol spievať populárne pesničky tejto slovenskej bandy. Atmosféra bola znova – ako inak – skvelá, a to aj napriek tomu, že spevák musel spievať posediačky kvôli narazeným rebrám. Ľudia texty poznali a všetko aj spievali. Niektoré piesne ale neboli zďaleka také ako na albumoch, napríklad ich slávna Brutálna Zostava – refrén vôbec nemal grády ako v štúdiu. Takže Para nebola na tom hudobne zrovna perfektne a ani šou nemohli urobiť, kvôli spomínanému spevákovmu problému.

 

Hneď po skončení koncertu som sa predieral dopredu, aby som bol vpredu na Bloc Party. Pre mňa, spolu so Smashing Pumpkins (hrali prvý deň), najväčšie lákadlo. Hodinka čakania pri zábradlí stála zato. Anglickí indie-rockeri otvorili svoj set peckou ‚So Here We Are‘ zo svojho prvého albumu. Z tohto albumu toho hrali dosť, čo mi ani trochu nevadilo, naopak, veľmi ma to tešilo. Bloc Party robili, čo sa od nich očakávalo, a podali výborný výkon, najmä čo sa týka hudby. To okolo toho nebolo dokonalé, ale ani zlé. Celý koncert som spieval najhlasnejšie, ako som vedel, a neskutočne som sa bavil. Bolo požehnane aj ostatných ľudí, čo všetko spievali, aj keď nie tak veľa ako na predošlom koncerte. Samozrejme, boli aj takí, čo vedeli spievať len cover Rihanny... V každom prípade, Bloc Party bola pre mňa veľkou party a po koncerte som bol aj dostatočne vyšťavený.

 

Dal by som si aj oddych, keby hneď nehrala Kate Nash. Bol som prekvapený keď som prišiel počas prvej piesne (‚Sister‘) a počul som ten náklad. Pred koncertom som počul od Kate len jej najnovší album a prišiel mi priemerný. Lenže to, čo predvádzala so svojou ženskou kapelou, bolo niečo úplne iné, bolo to tvrdšie, ostrejšie a hlavne: oveľa lepšie. Nielen hudobná stránka ma na tomto koncerte prekvapila. Kate Nash urobila šou ako nikto iný. Crowdsurfovanie je na Pohode zakázané? Who fucking cares, Kate crowdsurfovala dvakrát. Na poslednú pieseň si dokonca vybrala pár ľudí a zavolala si ich k sebe hore na pódium. Celý koncert bol pre mňa parádna zábava, a to som ani nemusel byť úplne vpredu. Pre mňa rozhodne prekvapenie Pohody číslo jedna. A taktiež snáď najväčšia šou.

Naozaj som už nevládal a musel som si trochu odpočinúť, aj keď som chcel vidieť Tonyho Allena. Dal som si teda oddych na Orange stejdži, kde hrali Django Django. Počkal som si tú hodinku, aspoň som bol v prednej rade. Typická britská gitarovka s nejakou tou elektronikou bola relatívne zábavná, dalo sa do hudby hýbať, tancovať, skákať - čokoľvek. Nebolo mi veľmi príjemné, že som spevákovi nerozumel ani slovo, ale mimo textov ani nebolo treba, pretože komunikácia s publikom nebola prioritou. To, čo bolo treba, som rozumel. Ako keď napríklad spevák požiadal divákov, aby sa posadili a neskôr, podľa hudby, naraz vyskočili. Myslím, že Django Django bola viac než kvalitná príprava na to, čo nasledovalo po nich.

 

Po Django Django samozrejme nasledoval jeden z najväčších headlinerov. Samozrejme, že to boli Atoms for Peace, superkapela Thoma Yorkea z Radiohead a Fleaho z RHCP. Mňa osobne kapela sama o sebe so svojim jediným štúdiovým album nezaujala. Prišiel som sa pozrieť hlavne na dvoch vyššie menovaných jedincov. Boli to títo dvaja, ktorí robili na pódiu najviac. Thom tancoval v tranze, ako to je uňho známe, a Flea (mimochodom, mal oblečenú sukňu) poskakoval akoby mal o 25 rokov menej, tiež je to uňho známe. Z vystúpenia Atoms for Peace mám zmiešané pocity. Mnohí hovoria, že to bol suverénne najlepší koncert na Pohode. Pre mňa ani zďaleka. Niet pochýb o tom, že sú to hudobníci nesmierne talentovaní, a svoju hudobnú dominanciu ukázali aj na Pohode. Ale to, že koncert trval dve hodiny a kapela má len 9 pesničiek, nie je veľmi dobré. Druhá polovica setlistu bola hlavne zo sólovej tvorby Thoma Yorkea. Tie dve hodiny pesničiek, ktoré ani nemám veľmi rád, boli pre mňa priveľa. Dopozeral som to celé, ale na mňa tá hypnotická hudba neurobila až taký obrovský dojem.

(Setlist: https://www.setlist.fm/setlist/atoms-for-peace/2013/letisko-trenczyn-slovakia-53d95359.html)

 

Obrovský dojem na mňa neurobilo ani ďalšie veľké meno. Francúzske dídžejské duo Justice vystupovalo o jednej ráno v Space Arene. Nepoznal som od nich predtým nič a dúfal som, že to bude elektronika typu Burial, ale nie, bola to presne tá elektronika, ktorá mi je proti srsti. Mohol by som tu kľudne skopírovať to, čo som napísal o Diplovi. Vlastne to nebolo dokopy nič, okrem toho, že mi to príde ako jedna pesnička, ktorá trvá hodinu a pol. Znova som po ani nie polovici koncertu odišiel spať. V sobotu som totiž to musel byť na tento čas pripravený, lebo hral niekto oveľa oveľa lepší.

Top 3 dňa: #3 Sam Lee & Friends, #2 Kate Nash, #1 Bloc Party

Rado Budoš

Čtěte také: