Before The Zero Day - Nultý deň (2013)

30.01.2014 16:10

Datum vydání: 1. 10. 2013
Label: vlastný náklad
Délka: 28:58 / 9 skladeb
Odkaz: www.bandzone.cz/beforethezeroday
Země původu: Slovensko
Žánr: Modern rock / Screamo
+ slovenčina, atmosféra, vyzretejšie oproti debutu
- celková stopáž
Hodnocení: 95 %
Doporučené skladby: Iba jeden, Requiem, Keď dobrí zlyhajú

 

Na úvod krátke predstavenie kapely Before The Zero Day – Radar (spev), Žolti (gitara, vokály), Ťapo (basgitara), Gabikám (gitara) a Mimter (bicie). Kapelka BTZD vydala v roku 2013 svoj v poradí druhý album s názvom Nultý deň. Oproti debutovému albumu Je to len v nás sa udialo v kapele niekoľko zmien – odišiel spevák (Koro), na jeho miesto sa presunul z postu basáka Radar a do kapely pribudli Žolti a Ťapo. Aký je teda Nultý deň?

Už po úvodných tónoch je badateľná zmena razenia kapely – keď od skladieb s punkovým nádychom nám chalani servírujú komplikovanejšie vyhrávky, zvuk ostrejší, striedanie čistého a melodického spevu s rôznymi screamami. Priznávam sa, že slovenské skupiny má príliš neoslovujú, no táto kapela má to, čo vítam u zahraničných skupín. Zaujímavé nápady, dobré a kvalitné texty, v ktorých mi slovenčina veľmi pasuje. Chalani tento album nahrávali v štúdiu ex-člena heavymetalovej skupiny Helloween Rolanda Grapowa (v súčasnosti člen kapely Masterplan) a na celkovom zvuku je to poznať. Pozrime sa teda na jednotlivé skladby. Album otvára Hra so zaujímavým textom o tom, ako sa dobro a zlo prelína v našich životoch. Následovník otváracej skladby Čas pokračuje v nastolenom trende ostrých bicích, dunivej basgitary a sóličkami dvojice Žolti a Gabikám. Takí z nás – pojednáva o tom, že ešte sú medzi nami ľudia, ktorí sa nedajú len tak niečím ovplyvniť. Iba jeden – úvodný singel z albumu, táto pesnička ma neomrzí, skvelý nápad, skvelý text, famózna basová linka. V tejto piesni kapela podľa mňa ukazuje svoj potenciál. Nedá mi tu uviesť aj zopár riadkov z refrénu:

 

Ak Ty si príliv, ja som voda, čo dole klesá.
Čas nám vytiahol, z rukáva, všetky esá.
Po lete príde zima, a s ňou príde mráz.
Žiaľ prežil to iba jeden, jeden z nás.

 

Ani sa nenazdáme a už sme pri piatej veci – Requiem. Striedanie melodických refrénov so screamami, zaujímavá je kombinácia Radarovho šepotu a screamov vo verziách. Povedal by som, že je to typický „lovesong“ o tom, ako jeden vo vzťahu ešte stále dúfa, no pre druhého je to už definitívne uzatvorená kapitola. Zaujímavý punkový nádych má Keď nejde všetko ako by som chcel, s malým prekvapením od 1:51. Za tie gitary a „spev“ by sa nemuseli hanbiť ani severské metalové spolky. Ak som spomínal, že Iba jeden ma neomrzí, tak druhou takouto skladbou je Keď dobrí zlyhajú. Skvelá pesnička o tom, čo všetko sa momentálne odohráva v našej spoločnosti. V tejto skladbe dominuje refrén s textom:

 

Keď dobrí zlyhajú, tak zlo číha všade, čakáme, čo sa stane
Keď dobrí zlyhajú, tak zlo číha všade, stojíme na prahu, čakáme, čo sa stane.
Keď dobrí zlyhajú, čakáme, čo sa stane

 

Pozdrav je venovaný všetkým, ktorí BTZD verili len vtedy, keď boli úspešní. Záverečná Nultý deň začína gitarovým predohrou, ktorá je neskôr dopĺňaná basgitarou a bicími. Pesnička so zaujímavým textom – o tom ako sa človek musí stále rozhodovať medzi alternatívami riešenia nejakej jeho situácie. Necelá polhodinka za mnou a ja sa už teším, s čím chalani prídu nabudúce.

 

Vlado